RAZISKOVALNA VPRAŠANJA IN HIPOTEZE: KAJ SO IN KAKO JIH POSTAVITI ?

Raziskovalna vprašanja in hipoteze so pomemben del vsake raziskave. Usmerjata namreč celoten raziskovalni proces, določata metode zbiranja podatkov ter vplivata na način interpretacije rezultatov.

Kaj so raziskovalna vprašanja?

Raziskovalna vprašanja so natančno opredeljen problem ali izziv, ki ga želimo raziskati in nanj odgovoriti s pomočjo znanstvenih metod. S tem vprašanjem jasno določimo aspekt teme, ki ga želimo raziskati, torej kaj nas zanima in kaj želimo izvedeti.

Na primer: “Kako različni stili vodenja vplivajo na motivacijo zaposlenih v majhnih podjetjih?” To vprašanje opredeljuje specifično raziskovalno področje (vpliv stilov vodenja) in jasno določa, kaj želimo raziskati (motivacijo zaposlenih) ter v kakšnem kontekstu (majhna podjetja).

 

Raziskovalna vprašanja in hipoteze

 

Kje začnemo, da pravilno postavimo raziskovalna vprašanja?

Pri postavljanju raziskovalnega vprašanja sledimo več korakom. Pomembno je, da vprašanje ustrezno oblikujemo, saj je od tega odvisen potek naše raziskave. Spodaj so ključni koraki za oblikovanje raziskovalnega vprašanja skupaj s primeri dobre in slabe prakse.

1. Določimo področje raziskave

Najprej izberemo področje, ki nas zanima in je ustrezno za raziskovanje. Področje mora biti dovolj specifično, da lahko zastavimo natančno raziskovalno vprašanje, obenem pa mora biti dovolj obširno in primerno, da omogoča raziskovanje z znanstvenimi metodami.

Dobra praksa: “Kako digitalni marketing vpliva na vedenje potrošnikov pri spletnem nakupovanju?”

(Jasno opredeljeno področje in ciljna skupina – digitalni marketing in vedenje potrošnikov.)

Slaba praksa: “Kako marketing vpliva na ljudi?”

(Preširoka tema brez natančno opredeljenega področja in ciljne skupine.)

2. Preučimo obstoječo literaturo

Preden oblikujemo svoje raziskovalno vprašanje, je ključno, da pregledamo že obstoječo literaturo. Na ta način razumemo, katera vprašanja so že bila obravnavana, kakšne so bile ugotovitve in kje v literaturi so »luknje«, ki jih lahko z našo raziskavo zapolnimo.

3. Osredotočimo se na določen problem

Dobra praksa: “Kako uporaba družbenih omrežij vpliva na produktivnost zaposlenih v IT sektorju?”

(Specifično raziskovalno vprašanje, ki je osredotočeno na določen sektor in na vpliv uporabe družbenih omrežij.)

Slaba praksa: “Kako tehnologija vpliva na svet?”

(Splošno in preširoko vprašanje, ki ne omogoča natančnega raziskovanja.)

 

Kje nadaljujemo, da pravilno postavimo raziskovalna vprašanja?

Ko določimo področje raziskave, preučimo obstoječo literaturo in se osredotočimo na določen problem lahko nadaljujemo z razvijanjem naših raziskovalnih vprašanj.

4. Zagotovimo, da je vprašanje merljivo

Raziskovalno vprašanje mora biti zasnovano tako, da ga lahko raziskujemo z znanstvenimi metodami in merimo s pomočjo zbranih podatkov. Preširoka ali premalo specifična vprašanja namreč težko merimo in posledično ne moremo sklepati novih ugotovitev.

Dobra praksa: “Kateri dejavniki vplivajo na zadovoljstvo strank v restavracijah s hitro prehrano?”

(Vprašanje je jasno in merljivo, saj lahko preučimo konkretne dejavnike, ki vplivajo na zadovoljstvo strank.)

Slaba praksa: “Zakaj so ljudje srečni?”

(Preširoko vprašanje, merjenje bi bilo zelo težavno in kompleksno.)

5. Postavimo vprašanje, na katerega je mogoče odgovoriti

Pomembno je zagotoviti, da je naše vprašanje izvedljivo v okviru raziskave, ki jo želimo izvesti. Pri tem moramo upoštevati omejitve, kot so dostop do virov, čas, način zbiranja podatkov in ostalo.

Dobra praksa: “Kako lahko izboljšamo motivacijo zaposlenih v srednje velikih podjetjih v Sloveniji?”

(Vprašanje je specifično in izvedljivo v določenem okolju in času.)

Slaba praksa: “Kako lahko rešimo svetovno gospodarsko krizo?”

(Vprašanje je preveč kompleksno in ga ni mogoče raziskati v omejenem času in s sredstvi, ki jih imamo na voljo.)

 

Hipoteze in raziskovalna vprašanja

Poleg raziskovalnih vprašanj pogosto oblikujemo tudi hipoteze. Hipoteza je predpostavka ali trditev, ki jo s pomočjo raziskave preverjamo. Je napoved o pričakovanem izidu raziskave, ki jo nato preverjamo z zbranimi podatki.

Hipoteza mora biti natančna in preverljiva, kar pomeni, da jo lahko na podlagi zbranih podatkov podkrepimo ali zavrnemo.

Hipoteza je pogosto zasnovana kot odgovor na raziskovalno vprašanje.

Na primer, če je naše raziskovalno vprašanje: “Kako različni stili vodenja vplivajo na motivacijo zaposlenih?”, lahko oblikujemo hipotezo: “Demokratični stil vodenja pozitivno vpliva na motivacijo zaposlenih.” S tem napovemo, kakšen vpliv pričakujemo in to trditev nato preverjamo skozi raziskavo.

Pri tem razlikujemo med:

  • Ničelno hipotezo (H₀): Trditev, da ni povezave med spremenljivkami, npr. “Med stilom vodenja in motivacijo zaposlenih ni povezave.”
  • Alternativno hipotezo (H₁): Trditev, da obstaja povezava med spremenljivkami, npr. “Demokratični stil vodenja pozitivno vpliva na motivacijo zaposlenih.”

Hipoteze se pogosto delijo na podhipoteze, kar omogoča večjo jasnost in lažjo interpretacijo, zlasti specifičnih vidikov osnovne hipoteze.

Primer:

Osnovna hipoteza: “Uvajanje fleksibilnega delovnega časa povečuje zadovoljstvo zaposlenih.”

Podhipoteze:

  • “Fleksibilni delovni čas zmanjšuje stres zaposlenih.”
  • “Zaposleni z možnostjo fleksibilnega delovnega časa dosegajo višjo produktivnost.”
  • “Fleksibilni delovni čas povečuje zvestobo podjetju.”

 

Zaključek

Dobro zastavljeno raziskovalno vprašanje je temelj vsake uspešne raziskave. Jasnost, specifičnost in merljivost so ključni dejavniki, ki zagotavljajo, da bomo z raziskavo dobili smiselne in uporabne rezultate. Poleg raziskovalnih vprašanj so pomemben del raziskovalnega procesa tudi hipoteze. Z ustrezno zastavljenim raziskovalnim vprašanjem in jasno oblikovanimi hipotezami lahko zagotovimo, da bo naša raziskava učinkovita in kvalitetna.

Potrebujete pomoč pri SPSS analizi hipotez?

Pišite nam za brezplačni posvet.

Pokličite nas na 070 612 521.


ZAHVALA SERGEJE

Sergeja_

Hvala, super ste!

Torej, hitri, učinkoviti, prijazni, dostopni. Skratka super in vredni vseh priporočil drugim ;)

Statistik.si™ v številkah:

2100

IZDELANIH ANALIZ

Izdelali smo preko 2100 raziskav in statističnih analiz za pravne in fizične osebe.

40.825 ur

PRIHRANJENEGA ČASA

Naše stranke so prihranile skupaj več kot 40.825 ur ukvarjanja z raziskavami in statističnimi analizami.

1.525.000​ €

PRIHRANJENEGA DENARJA

Naše stranke so prihranile skupaj več kot 1.525.000 € stroškov, ki bi jih sicer imele zaradi ukvarjanja z raziskavami in statističnimi analizami. Da živciranja, skrbi, slabe volje sploh ne omenjamo.